Wat doet Kien Remedial Teaching Praktijk en voor wie?
In onze praktijk worden leerlingen begeleid van alle groepen van de basisschool.
Leerlingen krijgen individuele les op maat, die aansluit bij het niveau en de behoefte van het kind.
Remedial Teaching (RT), bijles, huiswerkbegeleiding, CITO- training voor de groepen 3 t/m 8 zijn verschillende soorten leerlingbegeleiding die in de praktijk verzorgd worden.
Wij zijn er ondermeer voor kinderen met dyslexie, dyscalculie, faalangst, concentratieproblemen, verminderd zelfvertrouwen.
Daarnaast wordt er ook aan leerlingen in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs huiswerkbegeleiding gegeven. Deze begeleiding kan ook in een groepje van 2 of 3 leerlingen plaatsvinden.

Remedial Teaching
Remedial teaching betekent letterlijk herstellend/verbeterend lesgeven. Het is volledig toegespitst op het probleem van de leerling en biedt extra ondersteuning voor kinderen met leerachterstanden of leerproblemen op diverse gebieden zoals lezen, begrijpend/studerend lezen, taal, woordenschat, spelling, en rekenen. Daarnaast kan remedial teaching ook worden ingezet voor sociaal-emotionele problemen. Leerachterstanden of leerproblemen kunnen namelijk de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van kinderen beïnvloeden en andersom.
Een remedial teacher signaleert en onderzoekt allereerst de leerachterstanden in samenspraak met de ouders, de groepsleerkracht of buitenschoolse instantie. Zodra dit duidelijk is, wordt een persoonlijk plan van aanpak opgesteld. Aan de hand van dit plan wordt er stap voor stap gewerkt aan de leerproblemen en/of sociaal emotionele problemen van het kind met behulp van een gevarieerd aanbod aan lesmaterialen, diverse methodes en digitale hulpmiddelen.
Met remedial teaching wordt beoogd om de leerachterstand van het kind weg te werken of te verkleinen. Of dit mogelijk is, hangt onder meer af van de aard en de mate van de leerachterstand. Als er (ook) sprake is van een structureel leerprobleem en/of leerstoornis dan wil de remedial teacher bewerkstelligen dat het kind zich bewust wordt van 'het probleem' of het anders zijn. Hier beter mee om leert te gaan en zich op zijn of haar eigen niveau zal leren verbeteren, zodat de leerling het beste uit zichzelf haalt. In mijn praktijk kan ik hiermee gericht aan de slag gaan.

Bijles
Bijles is niet hetzelfde als remedial teaching. Het is een herhaling van de reeds aangeboden leerstof tijdens de lessen op school. Wanneer het even te snel gaat in de klas en/of bepaalde lessen zijn lastig voor uw kind dan is gerichte bijles een adequate manier om de achterstand te verhelpen. We nemen de tijd om de instructie rustig te herhalen, eventueel op verschillende manieren de uitleg opnieuw aan te bieden en zo nodig terug te grijpen naar de basis om de lesstof beter te kunnen automatiseren en zo op het huidige niveau weer te kunnen aansluiten. Er kan hier tevens geoefend worden met verschillende methodes en digitale middelen.

Huiswerkbegeleiding
In de latere groepen op de basisschool krijgt een kind vaak al wat huiswerk mee. Dit huiswerk breidt zich in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs steeds meer uit. Dat kan behoorlijk wennen zijn voor kinderen. Ze moeten leren plannen in hun eigen tijd om het huiswerk op tijd af te krijgen. Dit kan een stressvolle ervaring zijn. Zonder de juiste aandacht hiervoor kan de achterstand oplopen en kan het kind een negatieve instelling krijgen, wat op zijn beurt weer problemen met zich mee zal brengen voor het kunnen beheersen van de leerstof. Dat werkt demotiverend voor een kind.
Daarnaast werkt het 'goedbedoelde helpen' van de ouder niet altijd even goed. Puur vanwege de rol als ouderfiguur, wat dan kan lijden tot frustratie van beide kanten. Maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met een gebrek aan kennis op vakinhoudelijk gebied, nieuwe ontwikkelingen in de lesstof en manieren op de middelbare school. Je kunt hulp bij het huiswerk in deze gevallen dan beter overlaten aan een ander. Bij ons is uw kind hiervoor aan het juiste adres.
In onze praktijk helpen we kinderen zowel vakinhoudelijk met hun huiswerk als met het maken en volgen van een goede planning. Hier hoort onder andere ook het maken van een goede verdeling van de leerstof bij, het bijhouden van een agenda, het leren leren en het leren maken van een goede samenvatting van de leerstof. Deze begeleiding wordt zowel 1 op 1 als in een klein groepje van 2 of 3 leerlingen aangeboden. Afhankelijk van de wens van ouder en kind.

CITO-training
Vanaf groep 5 tot en met groep 8 kunnen kinderen te maken krijgen met de CITO (entree) toets. Deze toets behoort tot het leerlingvolgsysteem van de school en is een indicatie van de ontwikkeling en het prestatieniveau van het kind tot dan toe, afgezet tegen het landelijke gemiddelde. Vaak is de vraagstelling bij CITO toetsen anders dan de kinderen op school gewend zijn. En worden alle soort categorieën en regels van bijvoorbeeld rekenen en spelling door elkaar gevraagd.
In methodes worden de leerstofonderdelen meestal op een andere manier getoetst. Kinderen hebben daar soms moeite mee terwijl er op school te weinig tijd is om goed te oefenen. In onze praktijk kunnen kinderen extra gerichte oefeningen krijgen en zodoende beter voorbereid zijn op de CITO toets. Ook kan het maken van de CITO toetsen stress veroorzaken bij het kind, wat de score kan beïnvloeden. Goed voorbereid zijn en weten wat je te wachten staat kan dan ook heel belangrijk zijn. Door te oefenen zal het kind weer meer zekerheid krijgen en zullen de resultaten dikwijls verbeteren. Ook voor andere toetsen die in groep 7 en 8 worden afgenomen zoals de IEP of NIO toets kan bij ons in de praktijk worden geoefend.

Summerschool
De periode van 6 weken zomervakantie is voor kinderen best lang. Bij sommige kinderen zakt hun kennis tijdens de zomervakantie weg. Dit willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Vooral voor kinderen die extra begeleiding naast school nodig hebben, kan dit heel belangrijk zijn. Zo kan het nodig zijn om ook in de zomerperiode te blijven oefenen of juist alvast een 'boost' te geven voor het komende schooljaar weer start.
Daarom is Kien RT ook (deels) tijdens de zomervakantie geopend. Op elk gebied kan summerschool hulp bieden. Denk aan bijles of het bijspijkeren en herhalen van de leerstof van school. Ook kan het juist fijn zijn om specifiek met een vak aan de slag te gaan, zodat je kind na de zomervakantie de achterstand op dit gebied heeft bijgewerkt.
Het kan ook een uitkomst bieden voor jonge leerlingen die in vergelijking met de andere leerlingen
in hun klas soms een beetje 'op hun tenen moeten lopen'. Het helpt dan om ze wat zekerder te maken
door 'extra meters' te maken met het oefenen van (een van) de basisvakken.
Mocht u meer informatie
hierover wensen, informeer dan gerust!